Berlijn - Reisverslag uit Azelo, Nederland van Benne Cosijnse - WaarBenJij.nu Berlijn - Reisverslag uit Azelo, Nederland van Benne Cosijnse - WaarBenJij.nu

Berlijn

Blijf op de hoogte en volg Benne

25 Juli 2014 | Nederland, Azelo

Omdat ik heel lang geen goede wifi verbinding had. Stuur ik nu een heel groot verslag over Berlijn.

De laatste stad van onze Europareis. Het voelt eigenlijk wel raar. Het besef begint toch echt binnen te dringen dat dit de laatste dagen zijn.

In Berlijn:
Na een lange dag treinen kwamen wij aan in Berlijn. Alhoewel we eerst perongeluk nog op een station er voor waren uitgestapt. Onze trein had namelijk vertraging en de tijd van aankomst was dus anders geworden waardoor wij dachten dat we er daar uitmoesten. Met veel stress rende we al snel terug naar onze trein terwijl de deuren al dicht aan het waren gaan. Gelukkig konden we hem open dieuwen en konden we nog net naar binnen glippen. Een paar minuutjes later kwamen wij dan toch echt aan in Berlijn haufdbanof.

Station:
Eenmaal aangekomen op het station van Berlijn was het eigenlijk vreselijk hectisch. Het was een mega station en we hadden geen idee waar we heen moesten. Toen kwamen we erachter dat we de s baan moesten hebben. Die was bovendien gratis voor interrailers. Maar wat bleek was dat overal of naja in het belangrijkste deel van Berlijn alle S banen waren stop gezet. Dus oftewijl onze enige manier om bij het hostel te komen was er niet meer. En lopen was echt geen optie, omdat Berlijn super groot was en wij ergens aan de rand zitten. We zijn dus bij elk loket voor hulp gaan vragen. Toen uiteindelijk had een vrouw voor ons een mogelijke route uitgeschreven. Eerst met de bus een half uur en dan heel veel overstappen met de metro. Maarja het was onze enige mogelijkheid.

Eenmaal aangekomen bij de bus besefte we ons dat we geen klein geld hadden. We kwamen natuurlijk net uit Praag en hadden alleen nog wat kronen over. We moesten dus geld pinnen waardoor we alsnog onze bus miste.

Gelukkig kwamen we al snel op een andere bus terecht. Maar er stond ongelofelijk veel file in Berlijn en het duurde dus ook echt heel lang. Het ergste was nog dat alles door politie agenten was afgezet echt de hele stad. De bus chauffeur kon dus ook niet langs de stops reiden en gooide ons er dus maar ergens gewoon uit.

Naja daar stonden we dan midden in Berlijn met onze tassen en niet wetend waar we heen moesten. Ook was dat busritje een erg duur busritje geworden. Wel vonden wij al snel een metro en zijn met veel puzzelen en veel overstappen dan toch echt op de plek aangekomen waar ons hostel zich zou bevinden.

Eenmaal aangekomen op die stop waren we dood moe en chagrijnig van al dat reizen. Toen hadden we geluk met het hostel, want het lag vlak bij die stop en wij waren er dus zo.

In het hostel:
Het hostel was een raar maar heel gezellig en sfeervol hostel. Echt een soort van club idee. Er was een hang bar met pooltafel waar ook veel gebruik van werd gemaakt. Er was een soort van mini bioscoop/ chill ruimte en iedereen was er heel relaxt. Ook de mensen aan de balie waren erg bijzonder en gastvrij.

Al snel hadden we onze kamer gevonden. We delen een kamer met z'n zestienen. Erg gezellig dus.

Nadat we ons gezeteld hadden zijn we direct ons wijkje in gegaan "Kreuzenberg" heet het. Een heel leuk schilders wijkje. De mensen daar waren allemaal erg leuk en bijzonder gekleed. We hebben daar dus nog even wat rondgelopen en zijn daar in een tentje gaan avond eten. Al vonden we het niet zo lekker onze buikjes zaten toch bomvol. Na het eten zijn we dan ook snel ons bed ingekropen en direct gaan slapen.

Dag 20 van de reis ( de 23ste):
Die ochtend zijn we vooral niet vroeg opgaan staan :D. We waren nog steeds ontzettend moe en hadden onze slaap echt even nodig. Wel hebben we die middag besloten om een dag kaartje voor de metro te kopen. We hebben die dag alsnog echt super veel gelopen.

De Berlijnse muur:
We kwamen de middag aan bij de Berlijnse muur en wat er nog van stond. Er waren overal palen neergezet zodat je wist waar de muur liep. En langs die palen was een soort van route van geschiedenis. We hebben dat dan ook volledig gelopen en alles daar gelezen. Het was erg interessant en indrukwekkend om te zien. Zoveel mensen die over die muren heen probeerde te springen vanaf hun huis. Zoveel bijzondere verhalen over famillies die probeerden te ontsnappen. En een zwangere vrouw die zelfs uit het raam sprong en zij en het kind het overleeft hadden.

Als je die denkbeeldige muur afliep kwam je bij een stukje muur dat nog echt was blijven staan. Dit was erg indrukwekkend. Ook daar kon je weer vele bijzondere verhalen over de Berlijnse muur lezen.

Na de Berlijnse muur zijn wij doorgelopen naar de Brandenburger Tor. Was een erg mooi monument waar de Duitsers erg trots op zijn. Overal kon je de afbeelding van dit monument in de stad vinden. Vanaf daar begon pas onze echte langste wandeling. We zijn door de hele Tiergarten gelopen. Daar kwamen we nog Siegessäule tegen. Een soort van zuil een pilaar zegmaar midden in een groot park. In het park hadden doortje en ik heel veel lol ondanks we kapot waren van het lopen bleef het dus erg gezellig. We zijn langs alle monumenten in dat park geweest en sloten de wandeling af bij Reichstag. Weer een erg beroemd gebouw in Berlijn.

Na die enorme wandeling zijn we nog vele winkeltjes in gelopen en zijn we daarna opzoek gegaan naar de metro. We begonnen namelijk erge hoger te krijgen.

Na weer duizenden metro stopjes gehad te hebben. Kwamen wij weer in Kreuzenberg aan. Het duurde wel echt heel lang voordat we in ons hostel in konden, omdat de deur elke keer niet voor ons werd open gedaan. Na heel vaak bellen mochten we toch nog naar binnen. Het was toen al negen uur en de keuken van het hostel sluit om 10. Maar Doortje en ik wilde persé koken. Dus zijn we rennend opzoek gegaan naar een supermarkt. Daar hebben we kip met gebakken aardappeltjes en spinazie gekocht. Daar hadden we echt even zin in.

In de keuken was het eigenlijk heel gezellig. We hebben daar dan ook twee hele aardige franse jongens ontmoet. En omdat ze niet zo goed engels konden gingen onze gesprekken in ons beste Frans verder :D. De keuken bleef uiteindelijk nog erg lang open. We hebben daar dan ook nog lang lopen kletsen en zitten eten. Ook kwam ons gekochte toetje (soesjes) helemaal op. Het was dus weer een geslaagde dag. We hadden super veel gezien en veel over de geschiedenis van Duitsland kunnen lezen. Ook hebben we een super mooie wandeling gemaakt en een gezellige avond in ons hostel gehad. Het kon gewoon niet beter.

Nu is het de 24 ste en de 21 ste dag van onze reis. Dat betekend dus dat dit echt onze laatste volle dag is van de reis. We hebben dan ook besloten om deze dag een beetje te doen waar we op dat moment zin in hebben. We gaan zo dus naar het midden van de stad en daar gezellig rondlopen en misschien nog wat winkeltjes in.

Berlijn is echt een leuke stad! Wij raden jullie dus aan om ook zeker is naar Berlijn te gaan.