Onze reis door Sri Lanka in de eerste 4vrije dagen - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Benne Cosijnse - WaarBenJij.nu Onze reis door Sri Lanka in de eerste 4vrije dagen - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Benne Cosijnse - WaarBenJij.nu

Onze reis door Sri Lanka in de eerste 4vrije dagen

Door: Benne Cosijnse

Blijf op de hoogte en volg Benne

08 September 2017 | Sri Lanka, Sri Lanka

02-09-2017 tot en met 05-09-2017

Baddegama (home) --> Yala National Park (Oost Sri Lanka) --> Ella --> Nuwara Eliya --> Kandy --> Baddegama (home).

Ayubowan!

De 2e dag in Sri Lanka kregen we te horen dat we 3 dagen vrij hadden, vanwege de feestdagen (Poya dag). We zijn toen ook direct diezelfde avond vertrokken met onze gids en chauffeur Hikkedenaie naar Tissamaharama vlak bij het Yala National Park ten Oosten van Sri Lanka. Dit was een hele lange maar ook hele mooie rit. We hebben een groot deel langs de kust gereden en zijn hier een keer uitgestapt om van het mooie uitzicht te genieten. Pas in de avond kwamen we aan bij het Peacock Reach Hotel. Dit was een ontzettend luxe hotel, maar spot goedkoop (zelfs met avond eten en ontbijt inbegrepen)!

De volgende ochtend moesten we al om 4 uur op voor onze safari :)
We werden bij het hotel opgepikt door een echte safari Jeep. Hiermee reden we keihard in het donker naar het safari park. We moesten ons dan ook heel goed vasthouden! Om 6 uur reden we met een rij Jeeps het Safari park in. Het was echt super mooi en precies zoals je je een safari tocht zou indenken. We reden door de modder, kregen takken in ons gezicht en stuiterde aan een stuk door van onze stoel af. In dit park hebben we heel veel soorten dieren gezien: Allerlei soorten vogels (veel pauwen), gnoe's, bambi's, leguanen, mongols (mangoesten), crocodillen, eekhoorns, apen, buffels en olifanten poep.... Dus helaas geen olifanten, beren of luipaarden. (Dit kwam door de droogte). Wel hebben we prachtige landschappen gezien en dus genoeg andere dieren gespot. Na dit prachtige park reden we terug naar ons hotel. En toen stond er plots een olifant op de weg. We konden gewoon niet verder rijden. Onze chauffeur reed onz zo dicht bij de olifant dat we hem gewoon konden aanraken. De olifant was tot mijn verbazing veel tammer dan verwacht. Dit kwam natuurlijk ook door de grote hoeveelheden fruit die de locals en toeristen gaven. (Hadden we uiteindelijk dus toch nog onze olifant gezien).

Na het ontbijt reden we door naar het dorpje Ella. Tussendoor stopte we bij de Rawana Falls. Hier zaten de locals gewoon te baden en te wassen (tussen de aapjes die kleding stalen). Het was hier echt prachtig.

Aangekomen in Ella (een super mooi dorpje) reden we direct door naar Little Adams Peak. We klommen door de theeplantages omhoog en boven hadden we het allermooiste uitzicht ooit. Na de lange klim van 1,5 uur liepen we weer naar beneden. Hier zagen we nog kinderen cricket spelen midden op de berg in de theeplantages. Ook zagen we nog een hele oude vrouw al klimmend die berg op een hele hoop takken sjouwen.

We hebben onze avond toen doorgebracht in Ella. Hier hebben we heerlijk gegeten in het tentje "Chill". Wat ook echt een perfecte naam voor dit tentje is. Hier heb ik een typische Sri Lankaanse rijst curry besteld met wel 10 soorten kruiden. We kregen dit geserveerd in een pakketje van bananen bladen. Dit was echt genieten, maar ook flink blussen met een cocosnoot drankje erbij. We hebben de avond afgesloten in het cafeetje van ons Hotel met een echte cocktail. (Je mocht ook niets anders kiezen, ze verkochten alleen nog maar cocktails zelfs geen water:) We hebben dus heel goed kunnen slapen.

Voordat ik aan de volgende dag begin nog even een kort stukje over Hikkedenaie (onze chauffeur en gids):

Dit is een hele lieve man die het zelf niet breed heeft en er alles voor overheeft om het ons zo goed mogelijk naar ons zin te laten maken. Hij regelt echt alles voor ons van overal naar toe reiden tot uitjes regelen en hotels bellen. Hij vraagt ook altijd heel vaak en heel lief of het hotel wel goed is. Terwijl ik nog nooit in zulke mooie kamers heb geslapen. Volgens mij slaapt hij zelf die avonden gewoon in de auto en heeft die niet veel geld voor eten. Wij nemen dus vaak wat voor hem mee uit het hotel en hier lijkt die stiekem dan ook wel heel blij mee te zijn. Echter samen eten met hem lukt ons niet. We nodigen hem vaak uit om samen avond te eten, maar dit doet die dan toch niet. Waarschijnlijk omdat die onze chauffeur is en dat hier in Sri Lanka dan echt niet kan. Verder verlaat die nooit onze zijden hij brengt ons vaak helemaal tot in het park en gaat soms ook mee (zoals bij de safari). Hij is 58 en niet super goed ter been maar rijdt ons gewoon overal naar toe ver van zijn eigen familie vandaan. Zelfs de dag dat zijn zoon die in het leger werkt na een lange tijd heel even thuis was.

De volgende dag reden we met de trein van Ella naar Nuwara Eliya (spreek je uit als Nuwareliya). Het was heel leuk om het stationnetje te zien met alle locals die daar staan te wachten en op de trein stappen en gewoon over de sporen lopen. De treinreis was prachtig, zoveel mooie en verschillende landschappen. De 3 uur vloog voorbij. Je ziet ook iedereen uit de treinen hangen zoals in een film. Dit hebben wij zelf natuurlijk ook gedaan. :)

Na de trein reis zijn we nog bij een theeplantage in Nuwara Eliya geweest. Hier hadden we een hindoeïstisch meisje als gids die op een hele grappige manier een echt super ingestudeerde Engelse tekst opdreunde. (De mensen die in dit land thee plukken zijn eigenlijk alleen de hindoeïstische mensen. Ze werken keihard in de bergen in de brandende zon met super grote zakken op hun rug en verdienen heel weinig en wonen dan ook echt in van die sloppen wijken).

Vervolgens zijn we doorgereden naar Kandy. Hier hebben we de botanische tuin gezocht. Erg mooi, maar wij waren voor de locals een grotere attractie dan de tuin zelf. continu wilde er wel iemand met ons op de foto. Na de tuin hebben we nog de Sri Lankaanse traditionele dans gezien. Daarna gingen we door naar de Tempel van de tand. Hier ligt de tand van Boeddha en is de populairste tempel in Sri Lanka. We hebben hier een ceremonie bijgewoond. Dit was best gek, omdat je je heel ongemakkelijk voelt. Zeker omdat je daar als toerist komt. Terwijl zij hier zijn om te bidden. Wel was het een hele ervaring en moesten we natuurlijk op bloten voeten. (we zijn dan ook op bloten voeten in de regen terug gerend naar onze taxi, omdat onze voeten al helemaal nat waren en wij onze schoenen niet meer aankregen). Hierna zijn we gaan slapen in het mooiste hotel van onze trip.

De laatste dag van onze reis moesten we 6 uur terug reiden naar ons huis in Baddegama. We zijn de ochtend eerst nog even langs de Boeddha tempel boven op de berg van Kandy geweest, met prachtig uitzicht op het Kandy Lake. Tijdens de terugreis zijn we nog gestopt bij de Millenium Elephant Foundation:

We hadden hier zelf erg gemengde gevoelens over, omdat we slechte en goede verhalen hierover gelezen hadden. Maar nu ik erheen ben geweest kijk ik er eigenlijk heel positief naar. Natuurlijk is de rondleiding en alles ook wel toeristisch en om geld te verdienen, maar dit alles gaat naar de olifanten die ziek zijn en hier worden opgevangen tot dat ze weer beter zijn. We hebben hier een olifant mogen wassen. Dit was heel leuk. Daarna kregen we een hele interessante rondleiding van een man die ons echt van alles heeft uitgelegd: hoe de olifanten verzorgt worden, het verschil tussen de Afrikaanse en Aziatische olifant, de geschiedenis, de mishandeling door de jaren heen, etc.

Na alle uitleg van de gids ben ik van mening dat ze goed worden verzogt. Dit komt door de volgende weetjes die veel toeristen niet weten waardoor dit hun in de war brengt over of ze nu wel of niet goed worden verzorgt:

- De olifanten hebben alleen 1 zachte band om 1 achterpoot als ze naar de arts moeten en als ze nog nieuw zijn met het baden. Alle andere tijden hebben ze er geen op en lopen ze vrij rond. (Ze hebben geen kettingen dit zorgt voor infecties rondom de poten).

- Alleen als er op een olifant wordt gereden hangt er een ketting op de olifant zijn nek. Dit is voor de veiligheid van de toeristen, verzorgers, maar ook voor de olifanten zelf. Als die op hol slaat valt de ketting af en kan de Mahout (olifanten verzorger) de ketting pakken en aan een boom binden.

- Ze doen in dit park niet aan Howdah. Dit is reiden op een olifant met meer dan 2 mensen en een zitje. Dit is echt te zwaar voor de olifant. Hier mogen max. 2 personen op de olifant zitten en alleen met 1 lapje stof onder de billen.

- De prik stok die Mahouten bij zich dragen zijn niet scherp en alleen voor nood. Dit wordt gebruikt om de olifant iets duidelijk te maken en hier voelt die bijna niets van. De olifant heeft net als mensen acupunctuur punten en bij elk punt doet de olifant iets anders. Zo betekent een kleine tik tegen de staart stoppen.

(wist je dat de staart van elke olifant identiek is net als onze vingerafdruk)?

Na de Olifanten zijn we naar huis gereden. Dit was nog een lange tocht en zijn daarom nog even gestopt voor thee en een traditionele vadai (Een Tamil/Hindoe gerecht: Een gefrituurde bol met van alles erin: rijst, groenten, etc. Zag er lekker uit, maar is niet voor herhaling vatbaar).

Thuis zijn we snel in bed gekropen, omdat we de volgende dag dan toch echt aan de slag moesten. Ik en Claudine in het Lotus Home (een huis voor meisjes en vrouwen met een beperking) en Mylène en Dylana bij een school. Hier schrijf ik later nog iets over.

De foto's voeg ik hier nog aan toe!

Liefs,

Benne