De aankomst in Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Benne Cosijnse - WaarBenJij.nu De aankomst in Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Benne Cosijnse - WaarBenJij.nu

De aankomst in Sri Lanka

Door: Benne Cosijnse

Blijf op de hoogte en volg Benne

06 September 2017 | Sri Lanka, Colombo

31-08-2017, 01-09-2017 en 02-09-2017

Ayubowan!

Na een lange vlucht van 12 uur en een tussenstop in Dubai kwamen we dan toch eindelijk aan op het vliegveld van Colombo. Hier werden we opgepikt door Shanta (een local en onze begeleider hier in Sri Lanka) en Hikkedenaie (gids en chauffeur). Zij namen ons mee in het taxibusje naar ons nieuwe huis in Baddegama. Het was een lange rit en we waren erg moe. Toch hebben we onze ogen uitgekeken naar het mooie Sri Lankaanse landschap en hebben we Shanta veel gevraagd over het land en de taal. Ook waren we erg onder de indruk van het verkeer. Overal reden tuctuc, auto's en fietsen door elkaar. Daarnaast werd er voor alles getoeterd (behalve voor irritatie zoals bij ons in Nederland). Je toetert hier dus om iemand te groeten, te waarschuwen, voor bochten etc. Tussendoor zijn we nog gestopt voor een korte pauze bij een tentje waar we onze eerste Sri Lankaanse thee hadden gedronken.

Na 3 uur rijden kwamen we aan bij ons huis. Wij dachten dat het Shanta zijn huis was, omdat het er zo luxe uitzag. We dachten namelijk dat we in een soort hutje terecht zouden komen. Echter is dit eerder een soort van Villa. Het huis bestaat uit: 4 grote slaapkamers, 2 badkamers, 2 keukens, 1 eetkamer en 1 woonkamer. Daarnaast hebben we nog een grote tuin en een heel beveiligingssysteem met tal van camera's om het huis. (Ik ben dus super safe hier :). In de tuin staan verder nog heel wat fruit bomen: Cocosnoot-, bananen- en papaya-bomen. Bij het huis stonden de huisbazin en haar man en dochter voor ons klaar om ons te begroeten met wat drinken en een fruitpakketje voor ieder. Heel gastvrij. Echter konden we nog lang niet naar ons zo geliefde bedje toe. We moesten eerst op zijn typisch Sri Lankaans onderhandelen over de prijs van het huis. Dit was voor ons een hele gekke en lastige ervaring, omdat we nog niet super goed konden omrekenen en niet wisten wat normale prijzen hier waren. De huisbazin maakt het ons dan ook nog lastiger om ons maar een bedrag te laten noemen. Uiteindelijk zaten we natuurlijk te laag, maar kwamen we wel op een compromis. (Dit alles voelde heel ongemakkelijk). Daarna zijn we snel in ons bed gekropen om dan eindelijk lekker te kunnen slapen na 1 nacht doorhalen en 12 uur vliegen.

De volgende dag moesten we om 8:00 uur op, omdat Shanta al vroeg bij ons langs zou komen om ons rond te leiden in Baddegama. Echter werd ik al eerder wakker gemaakt door een man die aanbelden die later de tuinman bleek te zijn. Shanta heeft ons toen kort in Baddegama rondgeleid. Ook zijn we bij Lotus Home langsgeweest (het huis voor meisjes met psychische en Fysieke problemen waar Claudine en ik de komende dagen aan de slag gaan). Hier hebben we kort kennis gemaakt met de meiden en de begeleiders. Daarna reden we nog even langs het schooltje waar Mylène en Dylana aan de slag gaan. Dit alles was heel fijn en leuk om even te zien.

Toen we thuis waren gekomen vertelde Shanta tegen ons dat we 4 dagen vrij zouden hebben: zaterdag tot en met dinsdag. Dit komt omdat het hier in Sri Lanka feestdagen zijn vanwege Poyadag op dinsdag. Dit hadden wij totaal niet verwacht en kwam als een hele leuke verrassing. Wij waren dan ook alle van mening om echt wat van deze dagen te maken omdat wij niet wisten in hoeverre we dit deze weken nog is zouden kunnen doen. We zijn toen direct met Hikkedenaie (die direct onze gids en chauffeur wilde zijn) een reis van 4 dagen gaan plannen. We zijn dan ook nog die zelfde avond vertrokken naar ons eerste hotel dicht bij het Yala national park voor een safari.

Het verslag over deze vrije dagen en de mooie trip volgt.

(Iedereen heeft mij benoemd als translater omdat de mensen hier in Sri Lanka zo verbaasd waren over wat ik allemaal al in het Singalees kon. Dus als je nog een Singalese vertaler nodig hebt bel mij :) )

• 06 September 2017 - 19:24

Peter Cosijnse:

Dat klinkt als een goed begin! Heel erg leuk. Ik kijk nu al uit naar jullie reisverslag. En naar de eerste ervaringen in Lotus Home. Foto's zijn heel erg leuk!

Heel veel plezier met elkaar en met de mensen in Lotus Home.