Genieten van Sri Lanka en de meiden van Lotus Home - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Benne Cosijnse - WaarBenJij.nu Genieten van Sri Lanka en de meiden van Lotus Home - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Benne Cosijnse - WaarBenJij.nu

Genieten van Sri Lanka en de meiden van Lotus Home

Door: Benne Cosijnse

Blijf op de hoogte en volg Benne

17 Oktober 2017 | Sri Lanka, Sri Lanka

Hey allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik heb geschreven……..oeps :). We zijn de afgelopen weken heel druk geweest en hebben ook weer veel leuke dingen kunnen doen. Zoveel dat ik weer is geen tijd had om te schrijven. Naast de drukke dagen bij Lotus Home hadden we de afgelopen weekenden vol gepland met leuke tripjes.

Lotus Home:
Het gaat heel goed met de meiden in Lotus Home. Het blijft ook heel leuk om met ze te werken. Alhoewel, het af en toe ook echt wel heel zwaar en lastig kan zijn. De meiden zijn heel lief en je ziet dat ze steeds meer durven en elkaar nu ook meer respecteren dan voorheen. Toen Claudine en ik bij Lotus Home aankwamen zag je echt verschil tussen de meisjes. Sommige mochten niet meedoen aan de activiteiten en werden door de andere weggejaagd. Zo had je vaak ook een “goede” en “minder goede” tafel. Claudine en ik hebben hard gewerkt om hier verandering in aan te brengen. Dit is ons maar vooral ook de meiden zelf al een heel stuk gelukt. Niemand heeft meer een vaste plek. Iedereen mag overal aan mee doen en gaan zitten waar die wilt. Ook durven de meisjes die altijd weggepest werden of zelf weg liepen (omdat ze bang waren) nu uit zichzelf aan de tafel te gaan zitten. Je merkt dat veel meisjes uit hun schulp kruipen en laten zien wie ze zijn. Je ziet ze helemaal stralen tijdens de activiteiten. Dit is heel leuk om te zien!

We hebben deze afgelopen weken heel wat in Lotus Home kunnen doen. Zo zijn we verder gegaan met het schilderen van de nieuwe gebouwen. Hebben we alle kasten in Lotus Home opgeruimd en plaatjes op de kastdeuren gehangen, zodat de meiden zelf kunnen zien wat in welke kast moet. Ook zijn we druk bezig geweest met het ordenen van alle spullen die de meiden hebben gemaakt (armbandjes, kaartjes, etc.). Deze spullen hebben we verkoop proef gemaakt door er een label van Lotus Home aan te maken en ze leuk op te hangen in de activiteiten kamer met prijs bordjes erbij. Zo hopen we dat de Danil People (de verschillende vrijwilligers die eten komen brengen) deze spullen gaan kopen. Het geld gaat dan naar het eten voor de meiden. We zien namelijk nog te vaak dat wanneer er een dag geen Danil People komen, ze te weinig eten hebben voor de meiden. Verder hebben we aan Chyako (de Japanse vrouw die de Tokyo Ice winkel in Galle heeft en doneert aan Lotus Home) gevraagd of zij iets van deze spullen zou willen verkopen in haar winkel en het geld aan Lotus Home wilt geven. Ze vond het een erg leuk idee en gaat haar best voor de meiden doen. Heel lief!

Naast al deze goede ontwikkelingen zijn we ook nog druk bezig met het regelen van een tripje voor de meiden. Claudine en ik hebben bedacht wat we gaan doen en hebben met de andere meiden een crowd funding pagina gestart. Met groot succes! Als het goed is hebben we nu al genoeg geld om het tripje op de 30ste te kunnen realiseren. We willen in dit tripje eerst naar de Turtle Hatchery gaan. Vervolgens willen we naar een tempel waar ze een van de grootste Boeddha’s van Sri Lanka hebben en olifanten! Ik denk dat de meiden het geweldig gaan vinden. Alleen al het even uit Lotus Home zijn is voor hun al heel leuk. Alles is nu eigenlijk ook zo goed als geregeld. We hebben de Turtle Hatchery, de chauffeur en het eten voor die dag (ochtend eten, drinken tussen door en lunch bij een restaurant) geregeld. Nu alleen nog maar wachten tot het zover is en de meiden inlichten. Heb er nu al zin in!

We hebben deze afgelopen weken veel nieuwe mensen bij Lotus Home ontmoet. Zo zijn we een keer met een heel leuk Danil gezin meegeweest naar hun huis en hebben ze ons de huizen van al hun familieleden laten zien en het rainforrest. Ze waren erg vriendelijk en gastvrij. Het was een heel leuk uitje. Daarnaast hebben we een hele aardige New Zeelandse familie ontmoet. We hebben hun door Lotus Home rondgeleid. Ze waren echt enthousiast over Lotus Home en over wat wij voor de meiden doen. Ze vonden het zo leuk dat ze de meiden en ons 15000 roepies hebben gegeven voor het uitje en dan ook nog geld voor kleding of eten. Echt heel lief. We houden hun dan ook op de hoogte van het uitje en gaan hun zeker foto’s sturen. Verder hebben we nog een aardige New Zeelandse vrouw ontmoet die ons voor niets 45 min naar huis heeft gebracht, omdat de bus niet meer reed. Dat kan hier in Sri Lanka natuurlijk zomaar gebeuren :). Als laatste, hebben we eindelijk Elly en haar vriendin ontmoet. Champa (de begeleidster van Lotus Home) had ons al heel wat over haar verteld. Het is een hele aardige creatieve vrouw. Die eigenlijk voor alle knutsel materialen in Lotus Home zorgt. Ook helpt ze de meiden bij het maken van nieuwe mooie dingen. Zo zijn we nu bezig met het maken van tasjes. Voor sommige wat lastig, maar ze vinden het allemaal heel leuk en daar gaat het om!

We hebben de meiden in deze afgelopen weken ook nog is flink verwend met een beauty dag. We hebben die dag hun nagels gelakt. Ze vonden dit geweldig en ze straalde van top tot teen. Hier wordt je zo blij van. Je kunt het eigenlijk niet omschrijven zo leuk is het. Je ziet dat de meiden het waarderen dat je dit allemaal voor ze doet. Hier haal ik dan ook heel veel voldoening uit. Als zij stralen, straal ik ook!

De weekenden:
23 en 24 september: (Madu Ganga + Hikkaduwa)
Dit weekend hebben we een prachtige boottocht van 3 uur over de Madu Ganga gemaakt. Dit had Kumare samen met zijn vriend geregeld (dezelfde man die de dag naar de verloskunde kliniek voor ons had geregeld). We zijn bij een tempel op een mini eiland geweest, door het mangrovebos gevaren, voor het eerst heerlijke Prawns gegeten en zijn met onze voeten tussen de vissen gaan hangen. Daarna hebben we heerlijk gegeten bij Kumare thuis. Dit had zijn vrouw helemaal voor ons alleen bereid. Zijn lieve kinderen waren weer dol blij dat ze hun Soedoe aunty’s (witte tantes: zoals ze ons elke keer noemen) konden zien. Het was een geslaagde dag. Die zondag erna zijn we nog naar Hikkaduwa gegaan en hebben we hier de rest van de dag doorgebracht op het strand. We waren hierna zo rood als een kreeft. Het was vreselijk, ik ben nog nooit zo erg verbrand als toen :D

30 september en 1 oktober: (Galle + Unawatuna)
Zaterdagochtend zijn we vertrokken naar Galle. We waren hier al eerder geweest, maar wilde nog een keer terug komen om souverniertjes te kopen en rond te lopen in Galle. Diezelfde avond vertrokken we richting Unawatuna. We betaalde hier 6,50 euro voor een twee persoonskamer en badkamer plus ontbijt. Spotgoedkoop dus! Wel was het hier niet al te schoon en kreeg je er een gratis Gekko (in het toilet) bij. Helaas voor hem ontdekte we hem net iets te laat…..
De volgende dag gingen we Unawatuna in. Dit was een stuk touristischer dan Hikkaduwa. Het was voor ons weer even wennen al die blanke gezichten. Maar al gouw zaten we tussen alle blanken op het strand met een heerlijke cocktail. We hebben hier ook nog een flinke klim wandeling naar Jungle Beach en een tempel gemaakt. We waren kapot, maar het was het meer dan waard. Het was een prachtig strand, waar ook alle locals hun weekend vierden en hun eigen trommels en muziek mee namen.

5, 6, 7 en 8 oktober: Sigiriya
Dit weekend waren we alweer op de helft van onze minor. Heel gek om dat te beseffen. De tijd gaat hier soms echt te snel. We zijn dit weekend naar Sigiriya geweest. Omdat dit zo ver was hebben we hier meerdere dagen voor uitgetrokken en zijn we nog in vele andere plaatsen gestopt. De eerste dag hadden we al een flink stuk richting Sigiriya gereden en zijn we onderweg nog gestopt in Kitugala om te raften. Dit was geweldig! De veelte grote raft boot werd boven op de tuctuc gezet en zo reden we naar de wilde rivier boven op de berg. Ik was echt wel even zenuwachtig. De rivier stroomde namelijk heel hard. Maar wat was het leuk. We zijn een paar keer bijna omgeslagen, gelukkig net niet. Ook hebben we het laatste deel zwemmend doorgebracht. :) We zijn de eerste nacht van onze trip in Nuwara Eliya gebleven (een bijna Engels uitziend dorpje vol thee plantages). Hier was het vreselijk koud, maar wel heel mooi met al die thee plantages. De volgende dag hebben we in de vroege ochtend een Hike gedaan van 9 kilometer. Boven in de bergen. Ook hier was het heel koud en wij als domme blondjes hadden daar natuurlijk weer niet op gerekend. Liepen wij daar in onze korte broekjes. Zelfs de Chinese lachte ons uit. Gelukkig kwam na een tijdje het zonnetje door en konden we rustig doorlopen. We hebben tijdens onze hike Worlds End gezien en een grote waterval. Dit was heel mooi. Het was boven op de berg en het voelde echt alsof je boven de hele wereld stond en dit zoals de naam ook zegt: het einde van de wereld was. Het was het kou kleumen helemaal waard. Diezelfde dag reden we door naar Sigiriya. Onze eindbestemming! Hier hebben we de dagen erna nog een lange wandel tocht gemaakt naar het puntje van de Pidurangala rock. Hier had je uitzicht op DE LION ROCK. Daarnaast hebben we de prachtige cave tempels van Sri Lanka bezocht met tal van ondeugende aapjes. (als je niet op past gooien ze zelfs een cocosnoot naar je hoofd en dat is niet gelogen). Verder hebben we nog een hele vette Olifanten safari tocht gemaakt. We waren de enige in het park en hebben super veel olifanten van heel dichtbij kunnen zien. Af en toe ook best wel een beetje spannend, zeker toen er een boos werd en op het punt stond achter onze jeep aan te rennen. Gelukkig reden we net op tijd weg!

14 en 15 oktober: Battegama en Hikkaduwa
Afgelopen weekend was een rust weekend. Dit hadden we echt even nodig. Het weer was ook de hele week al slecht waardoor je dus ook niet zoveel kon doen. Toch vinden we het maar niets om thuis te zitten en zijn we tussen de stortbuien door met de bus naar Hikkaduwa gereden. Hier bleef het gieten van de regen en konden we dus geen strand dagje doen. We zijn toen naar de spa gegaan. Want ja wat kun je in zo’n land als Sri Lanka op een regenachtige dag nou beter doen dan een massage krijgen in de spa. Na de massage zijn we in ons vertrouwde Dolphin tentje gaan zitten voor wat eten en een spelletje. Toen het even droog was, zijn we direct naar de bus gerend en naar huis gegaan. Die avond kwamen Jayannie (de huisbaas) haar man en dochter bij ons eten. Dit was heel leuk. We hebben dan ook nog tot laat in de avond door gekletst. De volgende dat waren Jayannie en haar dochter er weer. Ze hadden Sari’s voor ons meegenomen om te passen. We hebben toen een hele make-over en fotoshoot gehad. Dit was erg leuk. De zon scheen eindelijk weer een beetje. We zijn dan ook na de Sari’s direct naar Hikkaduwa strand vertrokken. Hier hebben we weer heerlijk met de grote schilpadden in de zee gezwommen. Het was een rustig maar geslaagd weekendje.

Liefs uit Sri Lanka!

Ps: zou proberen mijn reisverslagen nu wat beter bij te houden :)

• 17 Oktober 2017 - 16:13

Aly Hulshof:

Lieve Benne

Wat weer een leuk verslag! Je haalt alles wat erin zit in deze reis er ook uit!
    En niet alleen voor jezelf, maar ook voor de "meiden".
    Ik ben heel trots op zo'n ondernemende kleindochter!
    Straks wil je helemaal niet meer terug.
    Het is hier echt al herfst, al hadden we een paar mooie dagen.
    Ben je nog een beetje op de hoogte van het nieuws uit Nederland en de wereld?
    Of is jouw wereld alleen Sri Lanka?
    Vanmorgen kwam je mooie kaart. Hij staat nu op de kast. Dankjewel!
    Veel liefs van omi

• 17 Oktober 2017 - 16:47

Benne Cosijnse:

Hey opa en omi,

Dankjewel voor de lieve reactie :) Heb het hier ook echt naar me zin. Maar na 10 weken ben ik ook wel weer blij om in Nederland te zijn. Voor nu geniet ik nog vollop. Ik krijg opzich de meeste nieuws berichten wel mee. Volg ook de NOS app, dus ben aardig op de hoogte. Misschien wel iets minder dan normaal :) Sri Lanka is nu natuurlijk veel interessanter. Leuk dat jullie de kaart hebben ontvangen! Dat heeft 2 weken geduurd tot dat die bij jullie aan kwam dus was al benieuwd of jullie hem nog zouden ontvangen!

(er komen straks nog wat meer leuke foto's bij het verslag erbij! krijg ze nu nog niet geupload, maar ze komen eraan!).

Hoe gaat het met verder met jullie? nog leuke dingen gedaan?